ИЗЛОЖБИ / EXHIBITIONS ЗА НАС / ABOUT US |
МИНАЛИ ИЗЛОЖБИ / HISTORY АВТОРИ / ARTISTS |
ПУБЛИКАЦИИ / МЕДИИ КОНТАКТИ / CONTACTS |
|
|||||||
Ивайло Мирчев- до 8 април 2017
|
ТЪРСЕНЕ |
|||||||||
Ивайло М И Р Ч Е В КОНФЕРАНС- КРЕМИКОВЦИ 21 март - 8 април 2017
В летния следобед на миналата година изкачвам стълбите към ателието на Ивайло Мирчев. Има нещо особено, изпълващо ме с респект, когато прекрачвам прага на ателие. Чувствам, че навлизам в незащитено пространство на нечия душа, че нещо значимо ще прелети, ще бъде споделено и то трябва да бъде доловено, да бъде съхранено. А когато си с професия галерист – споделено, когато му дойде времето. Гледам последните платна на художника. Действат магнетично с шеметния си колорит, със светлината- слънчева или лунна, която се процежда между бързо движещите се облаци. Ураганният вятър превива клоните на кипарисите, светлината се променя с всяка секунда; четката като че ли се е движила със същата скорост върху платното и само финалните удари на шпаклата виртуозно спират времето и правят устойчив света. Отпивам хладното розе на този аристократ с леви убеждения и разглеждам последния му каталог. Попадам на индустриални пейзажи и интериори от Кремиковци. Картините са правени преди повече от 30 години, но за мен са непознати. Знам, че са излагани преди време в галерия „Владимир Димитров – Майстора“ , Кюстендил. Моля Ивайло да видя оригиналите. Рисувани са там, на място, почти монохромни. Всички са в темперна техника върху хартия, като в някои от тях е втривана кремиковската пепел. Пепел от бълващите (тогава) и несъществуващи (сега) доменни пещи на Кремиковци! Тези картини не са като нищо, което съм виждала за Кремиковци в годините от моето детство. Не са като нищо, което видях и по-късно. Не са като нищо, с което олицетворявах(ме), въплъщавах(ме), символизирах(ме) Кремиковци. Те са като репортаж от пъкъла. В тях са нагнетени обречеността, разрухата, безмислието на изтичащото време. Минало. Настояще. Бъдеще. В ателието е тихо. Тръгвам си. Имах среща с нещо значимо и трябва да го споделя. За да се помни! Вихра Пешева
„...тези, първите (картини) бяха много диви, липсваше колорит, аз рисувах с много ограничена гама, по-скоро в черното и бялото. Условно казано, естествено имаше цвят, но цветът някак си беше вторична величина. Повече ме интересуваше формата и въздействието на експресията. Експресия и бунт срещу системата, макар че никога не съм бил дисидент. Бях дете на социализма и съм израснал, и дори продължавам да бъда с леви убеждения. Идеите ми са за справедливост и за друго устройство на света. Бунтът ми тогава беше по-скоро заради ограниченията, но той беше онзи младежки бунт, който всички, тогава трийсетинагодишни, споделяхме. Съпротивлявахме се срещу типигьозлъка, перфидния деспотизъм и невъзможността да се изразяваш свободно. Нещата вече се бяха попроменили и въпреки всичко това не беше онази свобода, която си представях като социализъм с човешко лице.Рисувах мрачни подлези, индустриални интериори със запрашена атмосфера, нереална среда, в която човекът е потънал в прахоляк и мръсотия.” Из интервю на Ивайло Мирчев за www.въпреки.com Цикълът „Кремиковци“ съдържа 25 произведения в темпера, темпера и пепел върху хартия във формат 50/70 и още няколко индустриални кремиковски пейзажа с маслени бои на платно. В настоящата изложба ще бъдат показани и две платна, собственост на Софийска градска галерия и на Градската галерия в Силистра. |
|
|||||||||
|
|
|||||||||
© 2006 Галерия АСТРИ - Всички права запазени |
powered by x-non |